[ Pobierz całość w formacie PDF ]
separacyjny, bajki, programy przed snem), treść marzeń
sennych w przypadku koszmarów sennych. Leki
wpływające na strukturę snu
Choroby przewlekłe, refluks, nietolerancja pokarmowa,
astma, wysypki alergiczne i inne choroby skóry, poważne
urazy
Wywiad w kierunku obciążeń rodzinnych zab snu (istotny
przy niektórych parasomniach)
Rozwój dziecka (opóznienie, nieprawidłowości). Wywiad
w kierunku zaburzeń rozwojowych (upośledzenie, autyzm)
Aktualny stan psychiczny dziecka i rodziców
Lęk, depresja, nerwice (zwł OCD), zab jedzenia, trauma,
stres, napięcie
Badania dodatkowe i konsultacje
Konsultacja laryngologiczna bezdechy obturacyjne,
Pulmonolog, alergolog alergie, astma, choroby płuc
Choroby przewlekłe - pediatra
Problemy socjalne pracownik socjalny pomoc społeczna
Nieprawidłowa higiena snu- pielęgniarka środowiskowa
Polisomnografia (EEG, EMG, EOG)- diagnostyka
parasomni (konieczność różnicowania z padaczką)
nieprawidłowości rytmu snu i czuwania (narkolepsja),
bezdechy centralne i obturacyjne, niejasne objawy
Leki
Leki stosujemy w grupie dzieci, u których zaburzenia snu
stanowią część choroby zasadniczej (upośledzenie
umysłowe, uszkodzenia mózgu, padaczka)
U zdrowych dzieci nie stosuje się lekarstw w terapii
zaburzeń snu.
W wyjątkowych przypadkach, u szczególnie bezradnych
rodzin można przez bardzo krótki czas zastosować leki
nasenne, aby przerwać tzw. "błędne koło".
U dzieci często reakcje paradoksalne - stają się jeszcze
bardziej aktywne, zamiast odczuwać senność.
Po odstawieniu leków, powraca poprzedni zakłócony
schemat spania.
Najbardziej skuteczne są interwencje behawioralne
Podejście psychoterapeutyczne
kontekst relacyjny
Hipoteza silnej komponenty relacyjnej w rozwoju
zaburzeń snu u dzieci- rytm snu i czuwania w pierwszych
3 latach życia jest silnie zależny od relacji dziecka i
opiekunów.
Poparciem tej tezy jest: używanie przez dzieci "usypiaczy"
i "obiektów przejściowych (dzieci które śpią bez
gwałtownego wybudzania się z płaczem, częściej używają
tzw. "obiektów przejściowych ) oraz poprawa snu na
skutek uregulowania interakcji.
Wzorzec snu i czuwania w kontekście relacyjnym jest
postrzegany jako wynik wzajemnych interakcji. Podkreśla
się dobrostan matki i prawidłowy proces separacji, jako
najsilniejsze czynniki wzmacniające rozwój prawidłowego
rytmu snu i czuwania.
Strategie psychoterapeutyczne
Strategie lecznicze muszą być dobrane indywidualnie do
wieku, potrzeb rozwojowych i sytuacji rodzinnej dziecka
Większość technik zachęca do określenia jak najbardziej
efektywnego czasu snu i wzmocnienia prawidłowego
rytmu snu i czuwania.
Techniki behawioralne skupiają się na nauczeniu dziecka
jak ma samo zasnąć z minimalnym udziałem rodziców
Interwencje behawioralne wynikają z rozpoznania
specyficznych interakcji pomiędzy dzieckiem i
opiekunami.
Alternatywą dla metod behawioralnych jest podejście
dynamiczne i strukturalne - skupia się na uświadomieniu
własnych problemów rodziców w kontekście wpływu na
zachowania związane ze snem, kształtowaniu motywacji
do zmian i nawiązaniu prawidłowych relacji.
dziękuję
[ Pobierz całość w formacie PDF ]