[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zdrowia oraz uświadomienie znaczenia przyrody dla człowieka. Cele ogólne i szczegółowe
realizowane są w ciągu całego procesu wychowawczo - dydaktycznego z dziećmi, dotyczą
one:
- ukazywania wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy,
- zapoznania ze sposobami zachowania i umacniania, a także poprawy zdrowia,
- wdrażania zasad zdrowego stylu życia,
- wyposażenia w podstawowe wiadomości dotyczące związku i zależności zachowania
miedzy każdym z nas a środowiskiem,
- wyrabiania gotowości do podejmowania prostych decyzji związanych na rzecz ochrony
środowiska,
- propagowania kultury proekologicznej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
57
Zakres edukacji zdrowia w rodzinie i formy jej promowania
Ogromna rolę w realizacji edukacji zdrowotnej wśród dzieci pełni rodzina
W rodzinie kształtuje się osobowość człowieka, od tego czy rodzina stara się zaspokoić
podstawowe potrzeby jej członków i czy stwarza warunki do prawidłowego rozwoju
fizycznego i psychicznego zależy przyszłe życie człowieka. Rodzina poprzez wymiar
opiekuńczy, wychowawczy, moralny, edukacyjny sprzyja zdrowiu i jego rozwojowi, ale
może także to zdrowie zaburzyć i zniszczyć. Dlatego najlepiej, jeśli zajęcia o tematyce
zdrowotnej prowadzone są razem z dziećmi i ich rodzicami i były kontynuowane w domu.
Podstawowe mechanizmy oddziaływania:
- informowanie (dostarczanie wiedzy na temat czynników ryzyka),
- wychowanie zdrowotne w rodzinie (zmiana postawy z zachowań negatywnych na
pozytywne).
Tematy, wchodzące w skład edukacji dzieci.
W ramach edukacji zdrowotnej prowadzonej wśród małych dzieci, powinny być podejmowane
tematy, które mówią o zdrowym stylu życia i profilaktyce np.: higiena, ruch, zdrowe
odżywianie, zapobieganie wypadkom itp. Poniżej został omówiony temat higieny osobistej.
Okres dziecięcy sprzyja wyrabianiu nawyków higienicznych i dobrego zachowania się,
niezbędnych do samodzielności, zamiłowania do czystości i dbałości o estetyczny wygląd,
kulturę zachowania się, a tego wszystkiego uczą się dzięki naśladowaniu dorosłych oraz
chęci zwrócenia na siebie uwagi. Zwiadomość zdobywanych przyzwyczajeń decyduje o tym
czy staną się one w przyszłości głęboko zakorzenionymi potrzebami kulturalnymi.
Higiena osobista polega na wyrabianiu przyzwyczajeń sprzyjających zdrowiu, należą tu:
- stała troska o czystość ciała,
- mycie rak w ciągu dnia,
- mycie zębów,
- czesanie włosów,
- czysty, estetyczny wygląd ubrania,
- prawidłowe korzystanie z ubikacji i umywalki.
Wszystkie te czynności powinny stać się dla dziecka nawykami. Wraz z wiekiem doskonalą
się i wzbogacają metody pracy dzieci, przy czym coraz większą rolą pełni motywacja
rzeczowa. Nabywanie czynności samoobsługowych ma znaczenie w osiąganiu
samodzielności.
Ważne jest utrzymanie higieny najbliższego otoczenia - dzieci powinny dbać o utrzymanie
porządku, czystości we wszystkich pomieszczeniach, w których przebywają w ciągu dnia.
Praca wychowawcza powinna wyrabiać w dzieciach poczucie odpowiedzialności i dbałości
za wszystko, co się znajduje w salach. Dzieci powinny odczuwać potrzebę estetyki.
Po skończonych zajęciach każde dziecko sprząta swoje stanowisko pracy. Opiekunka musi
pamiętać że jest dla dzieci wzorem.
Przykładowe scenariusze zajęć z dziećmi z cyklu: Czystość
Scenariusze w oparciu o Zabawy rozwijające dla małych dzieci autorstwa Haliny
Trawińskiej
Zabawa tematyczna
Temat: Zapraszamy do łazienki;
Pomoce dydaktyczne: kącik kąpieli lalki;
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
58
Plan zajęcia:
1. Rozmowa wstępna.
- popatrzcie, jaka ta lalka jest brudna. Trzeba ją będzie wykąpać - mówi
prowadzący, pokazując lalkę.- A co będzie nam potrzebne do kąpieli lalki?
- po odpowiedziach prowadzący mówi, że aby lalę wykąpać, musimy mieć wodę,
mydło oraz ręcznik, którym ją wytrzemy do sucha.
2. Zabawa kierowana w kąciku kąpieli. Chodzmy teraz do naszej łazienki (kącik kąpieli)
wykąpać tego brudaska.
Zabawa dydaktyczna
Temat: Zapraszamy do łazienki
Zrodki dydaktyczne: książka pt. Kasia" H. Gutsche i W. Badalskiej, przedmioty potrzebne
do inscenizacji wiersza pt. Przed śniadaniem" W. Grodzieńskiej, łazienka i przybory
toaletowe
Plan zajęcia:
1. Rozmowa wstępna.
- ciekawa jestem, czy wszystkie dzisiaj myłyście rączki i buzie, czy są czyste? -
zwraca się do dzieci prowadząca, czeka chwilę na odpowiedz, a następnie prosi
o pokazanie rąk.
- żeby dzieci ładnie wyglądały i były zdrowe, muszą się myć, z brudnymi dziećmi
nikt nie chce rozmawiać.
2. Inscenizowanie wiersza pt. Przed śniadaniem" i jego omówienie.
- popatrzcie i posłuchajcie, co się przydarzyło małemu brudasowi - następuje
inscenizacja wiersza pt. Przed śniadaniem" W. Grodzieńskiej
Z talerzyka
Rogal zmyka
A na kuchni mleko kipi
I tak syczy:
Jeśli łaska
Zabierajcie stąd brudaska -
Nie chcę, by mnie brudas wypił!
Kto się nie mył przed śniadaniem,
Ten śniadania nie dostanie .
Po obejrzeniu inscenizacji prowadząca pyta dzieci, o czym była mowa w wierszyku,
a następnie sama mówi o rogaliku i mleku, które na widok brudnego chłopca (w inscenizacji
powinna się pokazać postać brudnego chłopca lub dziewczynki) zaczęły uciekać, a mleko
nawet powiedziało, że nie chce, aby je wypił brudas.
Prawda, że to nieładnie, żeby z takimi brudnymi rączkami i buzią siadać do jedzenia? -
Zwraca się prowadząca do dzieci.
3. Zapoznanie dzieci z książką pt. Kasia".
- zapoznam was teraz z dziewczynką, której na imię Kasia. Mieszka ona sobie w tej
książeczce - mówiąc to prowadząca pokazuje książkę H. Gutsche i W. Badalskiej,
- przypatrzmy się jej uważnie, czy jest ona dziewczynką czystą, czy brudną? ;
Następuje wspólne oglądanie książki, podczas którego prowadząca zwraca
szczególną uwagę na fragmenty (ilustracje) mówiące o czystości.
4. Demonstrowanie w łazience niezbędnych akcesoriów do mycia i pokaz mycia rąk.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
59
- Kasia to czysta dziewczynka. Pamięta o tym, aby umyć ręce przed jedzeniem -
mówiąc to prowadząca wraca na chwilę do fragmentu książki mówiącego
o dziewczynce biegnącej do umywalni,
- może pójdziemy teraz do łazienki umyć rączki?
Po wejściu do łazienki prowadząca pokazuje dzieciom jak się odkręca kran, potem bierze do
rąk mydło, mówi, do czego służy, zwilża je w wodzie i mydli ręce. Po odłożeniu mydła
płucze ręce pod kranem, otrzepuje nad umywalką i wyciera ręcznikiem. Po tej demonstracji
mycia rąk proponuje, aby dzieci same spróbowały to zrobić (przed przystąpieniem do mycia
należy pamiętać o zawinięciu rękawów).
4.6.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Co to jest promocja zdrowia?
2. Jakie znasz główne cele edukacji zdrowotnej?
3. Jaką rolę w realizacji edukacji zdrowotnej wśród dzieci pełni rodzina?
4. Jakie znasz główne zadania edukacyjne w zakresie wychowawczo-zdrowotnym
i ekologicznym w stosunku do dzieci?
5. Jakie cele są realizowane w ciągu procesu wychowawczo - dydaktycznego z dziećmi?
[ Pobierz całość w formacie PDF ]